FőoldalRólunkSzolgáltatásokKarbantartásHibák&MegoldásSufnee TuningTricks&TipsJótanácsok/EgyébEtikettÉletmódTúrákKapcsolatLinkekFórum/ApróVendégkönyv

 

 




      Általános hibajelenségek és megoldásaik








    Talán a legbosszantóbb hiba útközben a defekt. Ez sajnos sokszor bekövetkezik (a
    külsőgumi típusától függően), éppen ezért nem árt, ha van nálunk egy gumijavító
    készlet vagy pótbelső. A következő képsorokon végighaladva megmutatom, hogyan
    kell belsőgumit javítani (vagy cserélni).

    Először is vegyük ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. (Megj.:
    ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az aszfaltra,
    nehogy letörd vagy öszekarcold. Ha teheted, tegyél újságpapírt vagy rongyot az
    ülés és a kormány alá! - Stefidzsi) A féket kapcsoljuk ki! A csavarokat (ha ilyen
    megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes
    irányban kell lelazítani. A pillanatzárnál pedig egyértelmű a helyzet.













A kereket ezután ki kell venni, vigyázva a váltó épségére.



















Ha ez megvan, gumileszedővel vagy -a mi esetünkben- laposcsavarhúzóval a gumit kifelé
le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. (Megj.: a
szeleppel ellentétes oldalon kezdve! - Stefidzsi)





















Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt.




















Ha ezzel is megvagyunk, keressük meg a lyukat! Ha nem találjuk, fújjunk levegőt a
belsőbe, és keressük meg a kifújás helyét! (Megj.: ha teheted, tedd vízbe, így könnyebben
megtalálod, hol szökik buborékokban a levegő. -Stefidzsi)









Ha megvan a lyuk, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgöljük a környékét.




















Leeresztjük a levegőt, majd a megdörzsölt felületet bekenjük (nem túl bőven)
vulkanizációs ragasztóval. Ezt hagyni kell állni egy kis ideig.




















Ha már majdnem bőrös a felülete, rárakjuk a foltjavító tapaszt (elötte azért levesszük a
védő alufóliát), és jó erősen rányomkodjuk.















Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. (Az se baj, ha 10 perc.)




















A javított belsőt ezután a szelepnél kezdve visszagyömködjük a külsőbe (ha belefújunk egy
kis levegőt, akkor egy kicsit könnyebben megy), de vigyázzunk, nehogy megcsavarodjon!

Majd a külsőt is visszatesszük a felnire. Itt általános hiba, hogy a visszarakásnál a felni és
a feszítőeszköz közé szorul a belső, és kicsípődik. Ezt némi odafigyeléssel könnyedén
elkerülhetjük.













Ha kész, felfújjuk. (Benzinkút, kis pumpa, de az autósok is segítenek.) Egy MTB-gumiba
kb. 2-2.5 bar nyomás kell. Ha jó, tedd vissza a kereket! Fék, stb. Ügyeljünk arra, hogy a
kerék ugyanolyan helyzetbe kerüljön, mint ahogy volt, különben beleérhet a fék, ugrálhat
a lánc, stb.













Ha minden rendben ment, már tekerhetünk is tovább.









Nagyon idegesítő és BALESETVESZÉLYES hiba, amikor
ugrál a lánc. Bizony velem is
előfordult, hogy egy kereszteződésben ki akartam lőni, hogy átérjek az autó előtt, amikor a
lánc hirtelen megugrott, én pedig áthengerbucskáztam a kormányon... - az autó elé.
Szerencsére ki tudott kerülni.

Ezt a jelenséget számtalan hiba okozhatja. Lehet hogy csak (
1) piszkos a meghajtás;
lehet, hogy (
2) gyenge a láncfeszítőnk;

lehet, hogy (3) rosszul van betéve a kerék vagy elmozdult;
lehet, hogy (
4) rosszul van beállítva a váltó; és bizony az is előfordulhat, hogy (5) elkoptak
az alkatrészek.

(
1) A karbantartásban leírtak szerint tisztítsuk meg a meghajtást!

(
2) A karbantartásban leírtak szerint vegyünk ki pár láncszemet

/ használjunk sufnee láncfeszítőt!!

(
3) Állítsuk fejre a biciklit, lazítsuk meg a kereket tartó csavarokat, és üssük a kereket a
helyére! (Általában koppanásig kell benyomni.) Ezután húzzuk meg jó bikára a csavarokat!

(
4) A karbantartásban leírtak szerint állítsuk be a váltót!

(
5) Akkor kopott a meghajtás, ha a fogaskerekek fogai kihegyesednek, így tud rajtuk
elcsúszni a lánc. Ha ez az eset áll fenn, készüljünk egy kis anyagi csődre! Sajnos a
fogaskoszorút vagy a láncot nem lehet egymagában cserélni. Ezek az alkatrészek már
összekoptak, így ha egy új koszorút raksz is fel, ugrálni fog rajta a lánc, és viszont. Ezt a
munkát nem árt szakszervizben végeztetni, mert a fogaskoszorút (legyen bár kazettás
vagy menetes megoldású) speciális szerszámmal rakták fel.

Hibajelenségek