FőoldalRólunkSzolgáltatásokKarbantartásHibák&MegoldásSufnee TuningTricks&TipsJótanácsok/EgyébEtikettÉletmódTúrákKapcsolatLinkekFórum/ApróVendégkönyv

 

 
Egy lap amatőr és kezdő bringásoknak


A lap segítséget nyújt a bringák karbantartásához, kisebb trükkök
végrehajtásához, tanácsot ad új bicód kiválasztásához.
 

 

Igen, ez a nap is eljött; végre frissítettem!

Majd még igyekszem, csak elkérem a többiektől az anyagot hozzá.

A fórumban várom az ötleteket, (mindenki karban akar tartani) de oly sok minden karbantartani való akad egy kerón, szóval, mit tartsunk először karban?

 

 

 
Utolsó frissítés:
2008. júni. 24.
mystat
 



     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     


    Milyen bringát vegyek?

    Bizony fontos kérdés. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen felhasználásra
    kell. Íme az én véleményem: ha csak hétvégi használatra vagy esetleg
    díszbiciklinek kell, tökéletesen megfelel a 30.000 forintos „Ósan-bájk". Viszont
    sűrübben, munkába járni, esetleg kisebb-nagyobb veresenyeken indulni
    ezekkel nem ajánlott, de inkább tilos. Ha valami durvábbra kell (ugribugri, DH),
    akkor ezek direkt életveszélyesek. Sajnos hiába néznek ki jól, ha egyszer rossz
    minőségű anyagból (nehéz, mint a só) és olcsó technológiával készülnek (törik
    a hegesztés). Hadd ne mondjam, hogy egy Downhill bicajhoz CSAK A FÉK és
    csak az első fék többe kerül, mint 50.000 Ft. Egyszóval ne dőljünk be a
    „downhill bicikli” című parasztvakításnak! Ha komolyabb gépet szeretnénk és
    100.000 Ft alatt, akkor ne akarjunk tárcsafékes verziót, mert ezek a fékek
    általában rosszabb minőségűek, mint az egyszerű V-fék. Ha egy jó gépet
    szeretnénk, ami bírja a strapát, esetleg kisebb ugrásokat, számoljunk 200-
    300.000 forinttal.

    Minden stílushoz más-más bicó kell. Ezeket bővebben kifejtem a Stílusok
    fejezetben.



    A védőfelszerelés

    Nagyon fontos fejezethez érkeztünk! A legfontosabb, hogy ha biciklizel (legyél
    akár csak hobbibringás), viselj bukósisakot! Sokan mondják, hogy csak a
    bénák hordanak. EZ EGY BAROMSÁG! Nézz csak meg egy profi versenyt!
    Hogy mást ne mondjak, pl. a Tour de France-t! Ők szerintem meglehetősen
    profik, és egyaltalán nem bénák, mégis hordanak sisakot. Ez nem véletlen. Én
    elmondhatom magamról, hogy a sisak már 4-szer mentette meg az életemet. Az
    is egy súlyos téveszme, hogy ha lassan bringázunk, nem hepajkodunk, nem
    kell. Hozzáteszem, a balesetek általában kis sebességnél következnek be, mert
    kis sebességnél nem hat a giroszkópikus erő, amely egyensúlyban tartja a
    biciklit. Másrészről még csak mozgásban sem kell lenned, hogy egy autós
    elcsapjon. Az olcsóbb típusú sisakokat már 3-4.000 forinttól megkaphatod,
    ezek is védenek, hiszen csak szabványosak kerülhetnek forgalomba, viszont
    általában nem szellőznek valami jól. Ha komolyabb felhasználásra, mondjuk
    túrázásra kell, érdemes egy drágább, jobban szellőző típusba beleinvesztálni.
    Ezen felül vannak még különféle „páncélok” –könyök- és térdvédők,
    sípcsontvédők, teljes testet védő cuccok-, melyeket leginkább az extrém
    bicajosok használnak. Én személy szerint még fontosnak tartom a kesztyűt is,
    hisz ha elesel, általában a kezed ér le először.
    A biztonságról bővebben
    Stefidzsi cikkében olvashattok.

     



     

    Sílusok

     

    Sokféle stílus létezik. A legegyszerűbb és legnagyobb állóképességet igénylő szerintem a
    CrossCountry. Ez gyakorlatilag nem más, mint a klasszikus hegyikerékpár. Vegyes
    terepen való minél gyorsabb átjutás a célja. Alig, vagy inkább nem ugrálnak, de vannak
    nagyon trükkös terepek. Véleményem szerint ez a bringázás eszményi módja. Ez persze
    nagyon szubjektív. Ehhez a stílushoz kell talán a legolcsóbb gép a hegyikerékpárok között.
    Egy kis kezdő masinát, ami már bírja, ki lehet hozni kb. 150.000-ből. Ha nem rettensz vissza
    a kemény tekerések kihívásától, én ezt ajánlom. Ezidáig CC felhasználásra a merev vázas
    cangákat használták. Manapság a mérnökök áldásos munkájának köszönhetően már a
    profik körében is fel lehet fedezni az össztelós bicókat kimondottan CC felhasználásra.

    Enduro: kényelmes, nem teljesítménycentrikus hegyikerékpározási forma. Nagyon hasonlít
    a CC-re, csak inkább a hosszabb túrázgatás jellemzi. Ennél a stílusnál viszont nem ritka a
    130 mm-es rugóút és a hátsó teleszkóp.





    Dirt: hatalmas sinushullámokon végrehajtott ugribugri, gyakorlatilag no tekerés, inkább
    csak trükközés. Nagy felkészültséget, sok gyakorlást és akaraterőt igényel. (Mármint
    hatalmas zakózás után visszaülni.) A bicó, ami kell hozzá: bazierős és könnyű váz, valamely
    teló (de szoktak merevvillával is), izmos fékek.







    DH: eszméletlen lejtőmenet, nem ritka a 80 km/h-s sebesség és a 10 m-es ugrások sem. Itt
    van az, hogy mindent védő cumókban zúznak a srácok. Milyen bicóval?
    Egy normális DH váz hatlamas (20-30 cm) hátsó rugóúttal és ugyanekkora rugóútú villával
    rendelkezik. Hozzáteszem, hogy egy ilyen bringa bizony túllépi a 20 kilót. Nincs első váltója,
    de nincs is rá szükség, hisz jóformán nem is kell tekerni, elég rajtamaradni. 1.000.000 Ft
    alatt nincs is ilyen kaliberű bicaj. Magyarul gondolkozzunk el, megéri-e! Ha mégoly
    gazdagok is vagyunk, hogy minden felszerelésre fussa, akkor se ezzel kezdjük! Persze csak
    ha nem akarunk sürgősen intenzívre kerülni. Az "ósan bájk"-kal való lejtőzést pedig
    sürgősen felejtsük el, amennyiben meg szeretnénk élni a következő évet.







    Freeride: mint a nevéből is látszik, ez kb. a mindent bevállalók stílusa. Nem hiányzik belőle
    a lejtőzés, az ugratás sem, de ha emelkedő kerül eléd, azt is megmászhatod egy ilyen
    bicóval. Nos ide is komoly canga szükséges. Kb. mint a Dirt, a CC és a DH keveréke.
    Alacsony váz (nem kell rugós legyen), legalább 13 cm-es villa, és teljes váltórendszer (de
    már láttam singlespeedest is).






    Street: az utcán lévő tárgyakat legyőzendő akadályoknak tekintő illetők sportja.
    Meglehetősen látványos, és szinte bármilyen bicóval nyomhatod.



    BMX: kis méretű BMX cangával kell űzni, trükközés, és ugrálás jellemzi. Ebből alakult ki
    később a Dirt.









     

     

    Triál: Adott -még gyalog is járhatatlan- pályán való átjutás, sok ugrálással. Hatalmas
    egyensúlyérzék kell hozzá. A bicó: alacsony váz, erős fékek, puha gumik, semmi teleszkóp,
    semmi váltó. Olyan alacsonyan lehetne csak ülni, hogy általában nincs is rajta nyereg, de
    hát ezek a fickók nem is ülnének le, még ha lehetne sem.












     

    Országúti: amint a nevéből is látszik, országúton való tekerést jellemzi. Irgalmatlan
    sebességeket lehet egy ilyen géppel elérni. A bicaj főbb ismertetőjelei: könnyű váz +
    virsligumi.










    Trekking: kényelmes, nem teljesítménycentrikus, túrázgató biciklizési stílus. Főleg
    munkábajárásra használják.

    City: a trekking testvére, annyi különbséggel, hogy ezek a bicajok tényleg a városi
    közlekedésre vannak optimalizálva.

     

 



 



 
   
 
 
 
 
 
 

 


Viktor's Bike Guide